Ovo je roman koji bi u Zagrebu ovog tjedna morao biti rasprodan!

Kassel je 1945. godinu u stvarnom i u simboličkom smislu dočekao sravnjen sa zemljom. Zamišljajući na zgarištu budući grad, njegovi stanovnici nisu ga vidjeli kao industrijsko, bankarsko ili poslovno središte, nego su identitet Kassela vidjeli u kulturi. Postoji barem jedno sitno opravdanje za takvu viziju: braća Grimm su, naime, bili iz Kassela. Njemačka je bila zgažena i posramljena, a jedan je nevelik grad – Kassel ni danas nije dosegnuo broj od dvjesto tisuća stanovnika – tako niknuo iz svijeta bajki, i iz ideje, posve njemačke i europske, da se jedna urbana cjelina može i treba definirati putem kulture. Deset godina kasnije, bilo je to 1955,Arnold Bode, kustos i arhitekt kojemu su nacisti već 1933. zabranili da se bavi svojim poslom, pokreće Documentu, izložbu moderne umjetnosti čiji je cilj da Njemačku izvede iz mraka duhovne i estetske opresije, i takozvanu “degeneriranu” umjetnost izvede iz geta, logora i lomače. Na prvoj Documenti pokazana su znamenita djela njemačkoga i europskog ekspresionizma, kubizma, konstruktivizma i fovizma, sve u pokušaju da se nadoknadi propušteno vrijeme i da se dokumentira povijest moderne umjetnosti.

pročitaj cijeli članak