Vinjete nam neće pomoći: ili koncesija ili skuplji benzin i registracija vozila

Još je antički mislilac Platon spoznao da se dobra odluka ne temelji na brojkama, već na znanju. Pa, ipak, evo nekoliko brojeva. Dvije tvrtke koje upravljaju hrvatskim autocestama, HAC i ARZ, kumulativno su dužne oko 4,3 milijarde eura, a veći dio tog duga na naplatu dolazi tijekom sljedeće četiri godine. Ove godine tako se mora otplatiti 593 milijuna eura, sljedeće 767 milijuna, 2018. godine 718 milijuna, pa 2019. godine 834 milijuna eura. Ukratko, aktualna vlada svake će godine svojeg mandata za autoceste morati pronaći prosječno 728 milijuna eura, otprilike tri puta veću svotu od one koju će na temelju svojih vlastitih prihoda – cestarina – autoceste u tom periodu prihodovati.

Da bude jasno: kada domaće autoceste ne bi imale nijedne kune rashoda, kada ne bi imale nijednog zaposlenog, kada ni lipa ne bi bila uložena u dovršetak započetih dionica ni održavanje postojećih, da bi poslovale rentabilno, do 2020. morale bi utrostručiti svoje prihode. Nejasno je još ima li novi ministar prometa Oleg Butković znanja za rješavanje problema autocesta, no kakvo god to rješenje bilo, ove će brojke biti iste. Problem novog ministra, doduše, seže još u razdoblje dok je bio u oporbi. Tada se oštro i glasno protivio planovima Kukuriku koalicije da problem prezaduženosti cestarskih tvrtki riješi kroz proces monetizacije, odnosno koncesije. Sada kada je na vlasti, manevarski prostor mu je sužen, a suočen s čudovištem, koje je dijelom i sam uzgojio, Butković kupuje vrijeme pokušavajući javnost okupirati raznim modusima pretakanja iz šupljeg u prazno. Jedna od takvih inicijativa je i nedavno najavljena analiza uvođenja plaćanja vinjetama, koje bi – ako je vjerovati zagovornicima tog poteza – trebala rezultirati golemim porastom prometa autocesta, uz smanjenje troškova u vidu otpuštanja zaposlenih na naplati cestarine.

pročitaj cijeli članak